سلام، به سایت نمایشگاههای بین المللی شهرآفتاب خوش آمدید.

گزارشی ازتصمیم‌های جدید دولت به سود مردم: «شهر آفتاب» منطقه آزاد تجاری می‌شود

چند ماهی است زمزمه تبدیل نمایشگاه شهر آفتاب به منطقه آزاد تجاری شنیده می‌شود اما ابهام‌هایی در این‌باره وجود دارد؛ برخی آن را شایعه و نشدنی می‌دانند و برخی دیگر هم از روند رو به جلوی اتفاق‌های جدید خبر می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل نمایشگاه شهرآفتاب و به نقل از روزنامه صمت، زمانی که پیروز حناچی، شهردار تهران شد، بنا به درخواست متولیان و فعالان «شهر آفتاب»، مسائل مربوط به این بخش مورد توجه و در نهایت روی میز هیات دولت قرار گرفت. این مسائل شامل چند استراتژی است و به گفته مدیرعامل «شهر آفتاب» با تحقق آنها کمک بزرگی به پایتخت و رفع معضلات آن خواهد کرد.
با این حال جعفر آهنگران، مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی درباره جزییات طرح جدید مبنی بر تبدیل شدن «شهر آفتاب»‌ به منطقه آزاد تجاری اظهار کرد: کمتر از یک سال پیش شهرداری تهران پیشنهاد تبدیل شهر آفتاب به منطقه ویژه اقتصادی را مطرح کرد و این پیشنهاد به دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد ارجاع داده شد. وی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: همان زمان به‌طور رسمی از شهرداری تهران درخواست کردیم نماینده‌ای به دبیرخانه معرفی کند تا موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، اما نه نماینده‌ای به دبیرخانه معرفی کردند و نه مشورتی با این نهاد شد. آهنگران با تاکید بر اینکه چنین تصمیم‌هایی باید با کارشناسی دقیق همراه باشد، تصریح کرد: مسائل گوناگون در این زمینه باید مورد بررسی قرار گیرند؛ از جمله اینکه منطقه ویژه اقتصادی چه تسهیلاتی می‌تواند برای شهر آفتاب ارائه کند.
مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی ادامه داد: پس از مدتی شهرداری تهران پیشنهاد دیگری مطرح کرد مبنی بر اینکه شهر آفتاب به منطقه آزاد الحاقی به منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی (ره) تبدیل شود.

آهنگران با بیان اینکه منطقه آزاد فرودگاه امام (ره) متفاوت از بقیه مناطق آزاد است، افزود: این منطقه براساس ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم ایجاد شده و مسئولیت آن به‌طور مستقیم با وزارت راه و شهرسازی است. در این ماده قانونی تصریح شده منطقه آزاد و ویژه فرودگاه امام براساس اساسنامه‌ای اداره می‌شود که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، یعنی جدای از دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد است.

وی ادامه داد: در قانون تعیین شده که ۴ هزار هکتار از ۱۴ هزار هکتار محدوده فرودگاه امام می‌تواند به منطقه آزاد و منطقه ویژه تبدیل شود که ۱۵۰۰ هکتار آن مربوط به منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار برای منطقه ویژه است. حتی نشانی آن نیز در منطقه فرودگاهی مشخص است و جای دیگری نمی‌تواند به فرودگاه اضافه شود.

به‌گفته مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی همه این پیشنهادها برای بررسی به دبیرخانه ارسال شده‌اند. آهنگران با تاکید بر اینکه تبدیل وضعیت شهر آفتاب محدودیت‌هایی برای آن ایجاد می‌کند، تصریح کرد: در مناطق آزاد باید گمرک مستقر باشد، یعنی هرگونه ورود و خروجی باید از طریق گمرک انجام شود. این در حالی است که ایجاد گمرک برای نمایشگاه بین‌المللی نوعی محدودیت به‌شمار می‌آید و شاید به صلاح نباشد با توجه به این مسائل بخواهیم نمایشگاه بین‌المللی را به منطقه آزاد ویژه تبدیل کنیم.

وی افزود: شهردار تهران، مدیرعامل شهر آفتاب را برای حضور در دبیرخانه و بررسی موضوع معرفی کرده، اما ایشان هنوز مراجعه‌ای به دبیرخانه نداشته است. مدیر شهر آفتاب پیش‌تر اعلام کرده بود که در ۳ ماه آینده لایحه شهر آفتاب به هیأت دولت ارسال می‌شود، اما آهنگرانی این مسئله را تکذیب کرد و گفت: اگر قرار باشد شهر آفتاب به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی تبدیل شود، دولت این کار را از طریق دبیرخانه انجام می‌دهد.
آهنگران با تاکید بر اینکه موضوع در مناطق آزاد و ویژه بررسی نشده، افزود: هنوز تصمیمی درباره تبدیل وضعیت نمایشگاه شهر آفتاب گرفته نشده است، با این حال اگر سود انجام این کار بیشتر از ضرر آن باشد، برای انجام آن به شهرداری کمک می‌کنیم.

معضل ۴۰ساله تهران رفع می‌شود
این اظهارات در حالی عنوان شد که مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی «شهر آفتاب» با تاکید بر اینکه آقای آهنگران اینها را نگفته و من پس از انتشار مصاحبه‌، تلفنی با ایشان صحبت کردم، اظهارکرد: ایشان گفتند که بخشی از حرف‌های‌شان از سوی خبرگزاری یادشده، تحریف شده است.
محمدرئوف قادری در گفت‌وگو با صمت تاکید کرد: آقای حناچی من را به‌عنوان نماینده خود در موضوع تبدیل «شهر آفتاب» به منطقه آزاد تجاری انتخاب کردند و به شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معرفی شده‌ام.
وی ادامه داد: من ۳ تیر به این شورا معرفی شدم و ۱۲تیر هم نامه‌ای از سوی آقای آهنگران دریافت کردم مبنی بر اینکه پیرو تماس تلفنی قبلی، در نشست ۱۷تیر با محوریت ایجاد منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی در شهر آفتاب شرکت کنم. امیدواریم با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی شهر تهران به‌ویژه شهردار تهران بتوانیم این ایده را به نتیجه برسانیم.
مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی «شهر آفتاب» با بیان اینکه حداقل کاری که می‌توانیم برای مردم تهران انجام دهیم این است که معضل ۴۰ساله ترافیک و آلودگی زیست محیطی این شهر را برطرف کنیم، اظهار کرد: این موضوع مرحله نخست را پشت‌سر گذاشته و دولت نظر مثبت خود را به کمیسیون تخصصی ارجاع داده است. مرحله دوم ورود شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که پس از تایید، لایحه آن به دولت ارسال می‌شود. رئیس‌جمهوری هم دستور دادند در یک ماه و نیم نتیجه کار به هیات دولت برود. پس از تایید هیات دولت، لایحه به مجلس می‌رود که با نمایندگان هم صحبت کردیم و خوشبختانه بخشی از نمایندگانی که در جریان قرار گرفتند از موضوع استقبال کردند. قادری تاکید کرد: موانع جدی مقابل این کار نمی‌بینم چون پروژه استراتژیک است که تبدیل به مطالبه مردم تهران و راهبرد اقتصادی دولت شده است. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی «شهر آفتاب» همچنین با بیان اینکه در راستای توسعه فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تمهیداتی اندیشیده شده و در این‌باره ۳استراتژی مهم را مطرح کردیم، تصریح کرد: نخستین استراتژی، انتقال نمایشگاه‌های پر مخاطب از شهر تهران به شهر آفتاب است که براساس مصوبه شورای شهر تهران در دوره‌های گوناگون، همه تاکید دارند که به‌دلیل حل معضل ترافیکی شهر تهران و همچنین کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، باید این مهم محقق شود. این مصوبه شورای شهر به تایید وزارت کشور، فرمانداری و استانداری تهران هم رسیده و پیرو آن شورای‌عالی شهرسازی هم کاربری‌های جدید برای نمایشگاه‌های دیگر در شهر تهران تعریف کرده است و نمایشگاه شهر آفتاب را به‌عنوان نمایشگاه دائمی معرفی کردند. پس از این موضوع، وزیر کشور و استاندار تهران به موضوع ورود کردند و در بخشنامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد برگزاری هرگونه نمایشگاه پرمخاطب در شهر تهران ممنوع است و این نمایشگاه‌ها باید به شهر آفتاب منتقل شوند. وی افزود: در راستای این استراتژی مذاکراتی را با وزارتخانه آغاز کردیم و همین هفته هم نشستی با مقامات عالی‌‌رتبه داریم که امیدواریم به نتیجه قابل قبولی برسیم.
قادری گفت: استراتژی دوم این است که نمایشگاه شهر آفتاب به شهر نمایشگاهی و مرکز همایش‌های بین‌المللی تبدیل شود. امروز دیگر نمایشگاه‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند جاذبه کافی برای فعالیت‌های اقتصادی داشته باشند، بلکه باید در کنار نمایشگاه‌، جاذبه‌های جانبی مانند اقامتی، تجاری، گردشگری، ورزشی و… داشته باشند. خوشبختانه با همکاری و مشارکت دو مشاور خبره در سطح بین‌المللی از جمله شرکت «جی‌این‌پی» آلمان که رتبه نخست تاسیس نمایشگاه‌ها در جهان را دارد و شرکت نقش جهان پارس از ایران، نقشه نمایشگاهی شهر آفتاب تعریف شد که برای آن ۳هتل پنج ستاره، دو مرکز تجاری بزرگ، شهربازی و پارک آبی و خدمات بسیار مهم نمایشگاهی پیش‌بینی شده است. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی «شهر آفتاب» با اشاره به استراتژی سوم اظهار کرد: به نظر من استراتژی سوم، یک پیشنهاد ایده‌آل و مطلوب مردم تهران و دولت وشهرداری پایتخت است و آن ایجاد منطقه آزاد تجاری در جنوب تهران و حوزه جغرافیایی شهر آفتاب است. همه می‌دانیم که تهران فقط پایتخت سیاسی ایران نیست، بلکه پایتخت اقتصادی نیز به‌شمار می‌رود چراکه بیش از ۵۵درصد مبادلات مالی و اقتصادی کشور و بیشتر تصمیم‌گیری‌ها در تهران انجام می‌شود.

فرصتی برای جنوب تهران
وی گفت: در راستای توسعه و احیای جاده ابریشم به‌عنوان کریدور اقتصادی بین‌المللی به‌طور قطع جنوب تهران با وجود فرودگاه امام خمینی و خط راه آهن و… فرصت مناسبی است. در تهران همیشه یک چالش جدی داشتیم و آن هم اینکه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی با مشکل روبه‌رو بوده و فاصله طبقاتی شمال و جنوب تهران یکی از معضلات مهم دیگری بود که همیشه بر کاهش آن تاکید شده است. بنابراین برای اینکه بتوانیم این فاصله را کم کنیم نیازمند ایجاد جاذبه‌های اقتصادی در جنوب تهران هستیم که منطقه آزاد تجاری یکی از جاذبه‌های اقتصادی است. اولا می‌تواند سرمایه‌های داخلی و خارجی را برای کشور جذب کند و دوما می‌تواند بروکراسی‌ها را کاهش دهد. قادری تاکید کرد: این موضوع‌ها را از سوی شهردار به دولت انتقال دادیم و رئیس‌جمهوری هم دستور صادر کردند ۲۰اسفند ۹۷ در هیات دولت مطرح شود. هیات دولت هم نظر موافق خود را به کمیسیون تخصصی زیربنایی صنعت و محیط‌زیست دولت ارجاع داد تا کار کارشناسی طرح انجام و لوایح آن آماده شود. ۲۰فروردین ۹۸ نیز موضوع در کمیسیون تخصصی دولت مطرح شد و خوشبختانه هر ۳استراتژی مورد موافقت قرار گرفت و درحال‌حاضر سازمان‌های مربوط ماموریت دارند کار مطالعاتی آن را آغاز کنند.

انتهای پیام/

print

Print
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.